Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saito FG-61TS - igen

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    32
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard Saito FG-61TS - igen

    För ett par veckor sedan fick jag hjälp här, men nu är det ett helt annat konstigt problem med min Saito 61, som jag köpte ny förra sommaren och som har gått mindre än 3 tim inkl inkörning.

    Senast jag hade planet i luften för en vecka sedan gick motorn bra, märkte inget konstigt. Men när jag skulle upp igen ett par dagar senare så gick det inte att trottla mer är halvvägs, för då dog den tvärt. Om jag snabbt trottlade ner igen så fortsatte den att gå.

    Senare hemma så gick den inte att starta om spaken var mer än tomgång. Men med spaken i botten så startade den och gick bra - på tomgång. Mer trottel så dog den.

    Började med att kolla tanken, bytte slangen till ny slang. Men inget fel där. Demonterade förgasaren helt och tryckluftsblåste alla hålen. Högfartsnålen är knepig att få ut eftersom den är helt nere i ett hål, men det gick. Tvättade filtret i alkylatbensin. Ingen smuts kunde ses någonstans. Var noga med att få hela förgasaren kliniskt ren. Membranet är helt oskadat.

    Nya startförsök gav samma resultat. Kunde bara startas på tomgång och den gick bra på tomgång. Men om jag ökade trotteln bara något, säg från 800 till 1000 rpm, så tvärdog den precis som om jag hade stängt av tändningen. Om jag snabbt minskade igen till tomgång så fortsatte den att gå.

    Ventilspelet är så nära noll man kan komma. Jag har prövat med att öka/minska högfartsnålen, ingen skillnad. Nu står den på 3 varv som är rekommenderat i manualen.

    Det konstiga är att motorn tvärdör när jag ökar trotteln, som när tändningen bryts, det är inte så att den börjar gå sämre när jag ökar trotteln. Jag kan röra trottelspaken ett par millimeter och varvtalet ökar från 800 till 1000 rpm (inte uppmätt), men där tvärdör motorn. Det är knappast fråga om någon justering för att få den att gå bättre, det är en mycket skarp gräns där den tvärdör.

    Kan någon tipsa mig om vad det kan vara för fel?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3295.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	423,2 KB 
Id:	77857



  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 589
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bara en killgissning, men,
    har du försökt med en annan tändmodul?
    Retroholic!

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    671
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Prova även byt stift

  4. #4

    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 807
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Kan det vara annat än bränsle/tändningsproblem? Failsafe? Något annat i radion? Batteriet till tändningen OK? Bara några funderingar…

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 269
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    De där motorerna är lite speciella att ställa in, men på din beskrivning så skulle jag säga öppna lågnålen (för du öppnade högnålen men den är inte aktiv förrän du kommit upp ÖVER halvgas) och kolla så att throttlestötstången linjerar mot förgasararmen och inte drar något i sidled för då blir det ju choke och då kommer du att få konstiga fenomen.
    Ställ båda nålarna enligt manuialen och gör om hela inställningen från början.
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    10
    Klubb
    Östersundsmodellflyg klubb

    Standard

    Jag har haft liknande fel på mina saitos. Men det var batteriet till tändingen som var dåligt i båda fallen

  7. #7
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    690
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ställ tillbaka ventilspelet och byt batteriet till tändningen!

    Lars

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    32
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Fantastiskt att få så många svar. Jag har alla förslag i tankarna när jag jobbar med motorn. Så här är läget just nu.

    När jag satt hos tandläkaren igår och försökte tänka på annat än vad som hände där så blev jag säker på att det handlar om tändningen och inte om bränslet. Jag har lyckats att få den att gå i något förhöjd tomgång, säg 1000 rpm. Försöker jag trottla mer så stannar den tvärt. När den går så hörs det tydligt att den går på en cylinder och varannan sekund tänder den andra cylindern 0,5-1 sek och varvtalet rusar upp och det låter bra. Så håller den på att hacka hela tiden. Så tändningsboxen är felaktig, och jag tror även stiften. Nu försöker jag med en ny tändn-box men har inte fått den att starta än. Tar en vilopaus nu, återkommer när jag vet mer.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    32
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Jag ger upp. Jag kopplade en helt ny tändn-box till motorn, först till stift lagda uppepå cylindrarna och de gnistade bra bägge två, sedan till stiften i motorn och slog igång. Den startade på tomgång och gick lugnt och fint, men när jag trottlade bara ytterst lite så dog tändningen tvärt. Men om jag snabbt för tillbaka spaken till tomgång så fortsätter den att gå. Jag kan hålla på länge att göra så, röra spaken lite fram och tillbaka. Det är en skarp gräns strax över tomgång där den tvärdör.


    Jag har inte rört lågfartsnålen, motorn gick bra förut och den går bra på tomgång nu. Högfartsnålen är ju inte aktuell kring tomgång. Ventilspelen är kollade och ligger mycket nära noll. Jag har svårt att se något annat än tändningen som kan bryta så snabbt, allt från givaren framme på axeln till boxen. Vad finns mer?

    Ena dagen flyger jag och motorn går bra, sedan nästa dag går den inte alls. Vad kan hända däremellan?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    59
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Det låter som bränslefel tycker jag och det är låg fartsnålen om den får för lite där så dör den ju direkt och stannar inte när du för tillbaka gasen.
    nålen står som den gjort när den går bra säger du okej,
    Det kanske sitter nått skit där som hindrar bränslet, ta bort nälen och kolla att det är öppet o rent.
    Det är bara att prova igen,,,

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 269
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Testa ändå att öppna lågnålen typ ett kvarts varv och blir det ingen skillnad så ställ tillbaka den igen. Det där låter bränslebrist.
    Min FG-61TS går ofta på en cylinder på tomgång de första 20-30 sekunderna och sedan hoppar andra cylindern igång också och sedan går motorn perfekt. Vet ett par till som har exakt samma problem med sina FG-61or.
    Våga vägra Powerbox!

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    671
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Kolla så inte gasspjället sitter tokigt IOM att du skruvat isär den några ggr.

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    32
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard


    Nu har jag analyserat färdigt, så här blev det.
    Jag har köpt en till ny, identisk Saito 61 för 14000 kr. Började med att köra in den med 30 ccm olja i vevhuset och 7% olja i alkylatbensinen. Då fick jag en motor som gick perfekt i alla varvtal. Därefter 5% olja.

    Jag kallar motorn med problem för gamla motorn och nya motorn för nya motorn. Tog ur nya motorn ur CUBen men lät nya tändn-boxen vara kvar. Monterade nya förgasaren på gamla motorn och monterade på CUBen. Motorn startade och gick bra i alla varvtal. Därmed var det inget fel på själva motorn, och det var ju väntat.

    Nästa steg var att byta ut nya tändn-boxen mot gamla tändn-boxen. Motorn gick nu bara på en cylinder. Den gick att varva upp på bara en cylinder men det gick lite trögt och motorn vibrerade kraftigt. Det kom rök från bara ena avgasröret. Förut stängde den av sig vid en mycket skarp gräns strax över tomgång, precis som om man stängt av tändningen, nu fungerade tändningen bara på ena cylindern. Klart och tydligt besked att tändn-boxen är felaktig. Skulle kanske kunna vara tändstiftet, men med hela beteendet tillsammans måste det vara boxen.

    Återstod förgasaren. Jag monterade gamla förgasaren på gamla motorn (som jag nu visste var felfri) och hade nya tändn-boxen i CUBen. Jag chokade kraftigt genom att hålla ett finger över insugsdysan, då startade motorn och gick kraftigt upp i varv en kort stund tills den hade använt upp chokningen, sedan dog den. Jag gjorde om detta ett otal gånger med trottelspaken i olika lägen från lägsta tomgång till 1/4 trottel, samma resultat. Jag passade på när motorn gick att föra trottelspaken fram och tillbaka, men motorn reagerade överhuvud inte på det. Jag kunde suga bränsle genom förgasaren med ett finger för insugsdysan, men annars var förgasaren helt död. Den är alltså felaktig.

    Så, analysen visar att det var ett dubbelfel. Vad som är fel i förgasaren vet jag inte. Jag har inte kunnat se någon skada och det finns ingen förorening i den. Jag fick ju uppleva att förgasaren var helt död efter vinteruppehållet och att det berodde på att membranet styvnat till, men att den mjuknade upp när bränslet hade fått vara en stund i förgasaren. Membranet är alltså väldigt känsligt. Hela förgasaren är betydligt mer komplicerad än jag är van vid med 2-taktsmotorer. Denna förgasare sitter på inloppsrören till cylindrarna och styrs alltså inte av vevhustryck. Ventilspelet måste vara nära noll enligt manualen. Tydligen är hela bränslesystemet väldigt känsligt, så det behöver säkert inte vara mycket fel i förgasaren för att det hela inte skall fungera.

    Jag har hela tiden kommunicerat med leverantören som i sin tur har fört det vidare i kedjan. Det blir nu en garantifråga. Under tiden har jag den nya Saiton i CUBen så jag kan flyga. Om någon tycker att det inte är vettigt att köpa en ny motor bara för att spåra vad som är fel så är den nya motorn till ett annat bygge. Det var lång leveranstid så jag beställde motorn i våras och har fått den ganska nyligen. Om man håller sig till svenska handlare och gynnar dem så blir det lättare när fel uppstår.


  14. #14
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 269
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Skönt att du hittat vad det berodde på. Vad folk tycker om det var onödigt eller inte spelar ingen som helst roll, du vet nu vad som var fel och du kan bevisa det - bra jobbat!
    Ja visst är det skönt att handla av svenska handlare - det gör jag helst också.
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •